Menopauza to nic innego jak ostatnia miesiączka w życiu kobiety, którą poprzedza okres zwany klimakterium. Zazwyczaj, okres pre-menopauzalny przypada na 40-50 rok życia, ale od tej reguły występują liczne odstępstwa. Istnieje bowiem możliwość, że menopauza pojawi się znacznie szybciej – nawet w wieku 20-30 lat. Wówczas takie zjawisko określane jest mianem przedwczesnej menopauzy.

Menopauza – jakie objawy? Menopauzę poprzedza klimakterium, w którym to występują liczne, charakterystyczne objawy. Zdarza się, że są na tyle uciążliwe, że przeszkadzają w normalnym funkcjonowaniu organizmu. Poniżej prezentujemy te, które pojawiają się najczęściej:

  • zimne poty
  • uderzenia gorąca, duszności
  • suchość pochwy
  • stres, zachwiana samoocena
  • defekty skórne (trądzik, cellulit)
  • ogólne rozdrażnienie, huśtawka nastrojów
  • zaburzenia miesiączkowania

W czasie klimakterium może dojść również do nadmiernego tycia, co wywoływane jest przez spowolnienie metabolizmu, zmniejszenie aktywności fizycznej, a także nadmierny apetyt.

Menopauza – jak zdiagnozować? Menopauza to zjawisko, którego objawy są bardzo specyficzne. Mimo to, prawie 1/4 kobiet nie potrafi powiedzieć, czy znajduje się w okresie pre-menopauzalnym, czy nie. Wynika to z faktu, iż uciążliwość danych objawów może być bardzo różna. Menopauzę zdiagnozować można poprzez badania hormonalne (gwarantują najwyższą skuteczność) oraz testy menopauzalne (dostępne w każdej aptece).

Menopauza – jak sobie z nią radzić? Istnieją sposoby, które pozwalają złagodzić uciążliwe objawy. W przypadku zaawansowanych przypadków, gdzie dochodzi do poważnych dysfunkcji organizmu stosowane jest nawet leczenie hormonalne. Generalnie, lekarze zalecają prowadzenie zdrowego trybu życia – odpowiedniej diety i dawki aktywności fizycznej dla organizmu. To dwie, naturalne metody, które sprawiają, że każdy z symptomów menopauzy jest znacznie mniej uciążliwy. Należy również pamiętać, aby oczyszczać umysł i gwarantować odpowiednią dawkę relaksu, gdyż kwestie psychologiczne są równie ważne co kwestie fizyczne.

Nadwaga a menopauza Menopauza to zjawisko, które niesie za sobą szereg zmian w organizmie kobiety. Dochodzi między innymi do spowolnienia metabolizmu oraz zwiększenia apetytu, co doprowadza do nadmiernego tycia. Szacuje się, że około 55% kobiet w wieku powyżej 45 lat boryka się z nadwagą. To poważny problem, którego rozwiązanie nie należy do najłatwiejszych. Odchudzanie jest bowiem procesem niezwykle wymagającym i trudnym w realizacji. Tym bardziej wtedy, gdy zdolności trawienne i motoryczne organizmu są tak mocno ograniczone. Jednakże, przy odpowiedniej motywacji i samodyscyplinie – nadwagę można całkowicie wyeliminować. Wystarczy „jedynie” zadbać o odżywianie, ćwiczenia oraz właściwą suplementację.

  • Odżywianie w okresie menopauzy Dieta odchudzająca dla kobiet w okresie menopauzy charakteryzuje się tym, iż składa się z dużej ilości posiłków, ale w mniejszych porcjach. Wynika to z faktu, iż musimy dostarczać materiał energetyczny na bieżąco, by organizm nie miał okazji odłożyć nic na później (w formie tłuszczu).
  • Ćwiczenia odchudzające dla kobiet 45+ Zdolności motoryczne kobiety w wieku powyżej 45 lat są oczywiście zdecydowanie mniejsza. Dlatego też, trening odchudzający powinien być dostosowany do możliwości takiej jednostki. Doskonale sprawdzą się ćwiczenia nie obciążające stawów – tj. aqua aerobik, jazda na rowerze, yoga. Intensywność powinna oscylować w granicach około 70% tętna maksymalnego. Z kolei objętość treningowa powinna być równa około 300 minutom w tygodniu.
  • Suplementacja dla kobiet 45+ Preparatów na odchudzanie jest mnóstwo. Które będą najlepsze dla kobiety w wieku powyżej 45 lat? Doskonale sprawdzą się wszelkiego rodzaju środki oparte na błonniku – substancji, która realnie zwiększa tempo metabolizmu o nawet kilkanaście procent. Świetnie sprawdzi się także zielona kawa bogata w kwas chlorogenowy lub kambodżańska garcynia z aktywnym kwasem hydroksycytrynowym.