Klimakterium to okres w życiu kobiety, który określany jest mianem przekwitania. W tym czasie organizm przechodzi ze stanu płodnego, w niepłodny. Menopauza rozpoczyna swój bieg w momencie ustania miesiączkowania. Jednakże na kilka lat przed mogą pojawić się pierwsze objawy, okres ten określany jest jako premenopauzalny.

Menopauza – w jakim wieku?

Moment w którym pojawia się menopauza zależny jest od indywidualnych uwarunkowań. Zależy to od trybu życia, przeżytych chorób, czasu wystąpienia pierwszej miesiączki i wielu innych rzeczy. Przez wpływ tak wielu czynników trudno sprecyzować kiedy menopauza może pojawić się w danym przypadku.

Najczęściej zdolność rozrodcza ulega zmniejszeniu w okolicach 40-tki. Jest to wiek w którym czas najwyższy pomyśleć o tym, co spotka nas w ciągu najbliższych lat.

Menopauza – pierwsze objawy

Menopauza objawia się poprzez deregulację miesiączkowania oraz wiele innych pomniejszych zachowań naszego organizmu, takich jak:

  • zimne poty
  • problemy ze snem
  • nadwaga
  • nadmierna zmęczenie
  • huśtawka emocjonalna
  • ogólne rozdrażnienie i drażliwość

Menopauza – przyczyny

Zmiany w organizmie kobiety wywoływane są przez hormony płciowe: estrogeny i progesteron. Zaburzenia w ich produkcji doprowadza do zachwiania równowagi, co powoduje szereg uciążliwych przypadłości.

Menopauza – jak leczyć?

W okresie menopauzalnym można podjąć różne formy leczenia. Profilaktyczne działania można rozpocząć nawet na kilka lat wstecz, celem złagodzenia wszelkich występujących objawów.

Konsultacja z lekarzem pierwszego kontaktu jest konieczna tylko wtedy, gdy objawy są na tyle uciążliwe, że przeszkadzają nam w normalnym funkcjonowaniu. W przeciwnym wypadku można zaakceptować stan rzeczy i czekać na jego ustanie. Według lekarzy okres menopauzalny trwa cztery lata.

Aby określić czy wkroczyliśmy w okres menopauzalny można skorzystać z dostępnych bez recepty specjalnych testów. Nie zawsze bowiem zaburzenia miesiączkowania, czy zlewne poty muszą oznaczać menopauzę. Może to również oznaczać ciążę lub inne zaburzenia na tle hormonalnym.

Nadmierne tycie przy menopauzie

O tym jak pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej napisano już dziesiątki różnych artykułów. Wiele z nich ma charakter promocyjny. Złote środki na odchudzanie, rewolucyjne formuły… i tak dalej, i tak dalej. Niestety, niewiele ma to wspólnego z prawdą.


Odchudzanie to banalny temat, który można uwzględnić w dwóch słowach: trening oraz dieta. Naprawdę, nie potrzeba rewolucyjnych suplementów, aby schudnąć. Wszystko jednak zależy od naszego zaangażowania i samodyscypliny.

Dieta odchudzająca – jaka?

W pierwszej kolejności należy zadbać o odpowiedni jadłospis. Przede wszystkim, należy korzystać ze zbilansowanych, pełnowartościowych i zdrowych produktów. Należy bezwzględnie unikać wszelkiego rodzaju diet głodówkowych. To rozwiązanie, które daje chwilowe efekty.

Dieta musi składać się z małych posiłków, ale podawanych znacznie częściej (dietetycy zalecają sześć posiłków na dobę).

Trening odchudzający – jaki?

Ruch stanowi podstawę dla procesu spalania tkanki tłuszczowej, albowiem to właśnie wtedy generujemy zwiększone zapotrzebowanie na energię i zmuszamy organizm do skorzystania z materiału zapasowego w postaci tłuszczu.

Zaleca się realizować trening aerobowy, tj: bieganie, jazdę na rowerze, pływanie. Należy przy tym pamiętać, że czas treningu nie powinien być krótszy niż kilkadziesiąt minut. Według badań, dopiero po dwudziestu-trzydziestu minutach organizm sięga po materiał zapasowy.

Pamiętaj: odchudzanie to przede wszystkim zaangażowanie. Im bardziej zdyscyplinowany będziesz w procesach odchudzania, tym lepsze rezultaty osiągniesz.